Vihreää

Näillä vihreillä aineksilla olen saanut kehon ja mielen virkeämmäksi ja olo on jo paljon parempi. Joka aamuinen juoma sisältää paljon kaikkea vihreää ja aloittaa päivän ihanasti.




Varioin juomaa joka päivä, mutta yleensä ehdottomat suosikit vihreistä asioista ovat avocado ja selleri. Sitten välillä joko vehnänorasta, vesikrassia, yrttejä kuten basilikaa tai korianteria tai mitä vaan. Maistelen koko ajan samalla ja sen mukaan lisäilen. Jos menee pieleen niin aina voi korjata vaikka jollain makealla hedelmällä. Itse pidän kyllä eniten kirpeistä ja raikkaista mauista, enkä käytä oikeastaan koskaan makeuttajia. Banaani on kuitenkin tarvittaessa siinä hyvä ja helppo.


Aamulla menee tuo koko satsi. Muuta ei sitten hetkeen tarvitakaan. Tulee myös hieman parempi omatunto, että on tullut edes aamulla syötyä (juotua) kunnon energia-aamiainen, sillä olen hieman huono tekemään eväitä päiväksi. Siinä on kyllä kunnostauduttava!
Vihersmoothie:

*1 sellerin varsi
*kourallinen pinaattia
*1/2 avocado
*basilikanlehtiä
*vehnänorasta
*oliiviöljyä
*nesteeksi hieman limen ja sitruunan mehua,
sekä lasillisessa vettä yön yli liuotettuja pellavansiemeniä

*jos haluaa makeutta, banaani tai päärynä ( suosittelen, jos pelkää liian “vihreää” makua )

7 thoughts on “Vihreää

  1. Kiitos muistutuksesta!!Saisit mun puolesta postata joka aamu aiheesta, niin kauan että menee perille!! Talviaikaan oon huonovihreissä…ja nuuka!Kevään tullen on kiva kun saa ilmaiset nokkoset ja voikukat pihanperältä! Ootko kasvattanut vihreät itse? Joko ne kasvaa, siis on riittävästi valoa? Vai onnistuuko ihan ympärivuoden?Viimevuonna laitoin herneenversoja joskus helmikuussa, niin ei niistä tullut oikein mitään, tuli lopputulokseen että valo uupui. Kun sitten huhtikuussa ne kasvoi ihan silmissä! 🙂

  2. Ihanaa vihreää! Mutta voi järkytys, olisin ostanut basilikaa, mutta hinta oli 1,70 ja ruukussa yhteensä n. 15 basilikan lehteä. Jäi kauppaan.Hei, pyrin tulla ens viikonloppuna Kalleriaan, todnäk sunnuntaina 🙂

  3. Heidi: Mäkin oon Heidi oikeasti huono syömään vihreitä ja jopa hedelmiäkin, mutta näin niitä tulee jotenkin helpommin syötyä ja saa kerralla aimo annoksen vitamiineja. Oon myös kovin nuuka, tai no lähinnä köyhä :), mutta kun oon itsekseni, niin ei mene niin paljon ruokaa kerralla ja onneksi aina joka vuodenaikana on jotain edullista saatavana. Esim kaalit!! Miksi unohdan ne aina? En koskaan syö kaalia ja sehän vasta hyvää ja halpaa oiskin. :)Minulla on kanssa vielä kuivattuna nokkosta jäljellä. Itse olen vain idättänyt. Herneen verson saisi varmaan pikkuhiljaa kasvamaan kun valoa alkaa olla jo enemmän. Se on tosi hyvää kyllä salaateissa ja vaikka leivän päällä. Onneksi kohta voi alkaa kasvattamaan itse. Olen joskus saanut kyllä kaupan basilikankin kasvamaan ympäri vuoden, se taisikin olla ihme….Chatrin: No joo ihan ankean pieniä ja superkallita noi yrttiruukut onkin tähän aikaan vuodesta! Jää itselläkin usein kauppaan. Mutta riippuu paljon kaupasta, sillä joskus jostain minilähikaupasta saattaa läytää isompia halvemmalla. Vähän sen mukaan itsekin ostan. Onneksi kohta on kevät ja voi kasvattaa itse!Kivaa, tervetuloa! 🙂

  4. Niinhän se taitaa munkin nuukuus olla enemmänkin köyhyyttä. Ja olen aika tarkanmarkan tyttö! :)Kaalista tuli mieleen että tein yhdessä välissä joka toinen päivä tälläisen kaaliraastelounaslautasen: juustohöylällä höylätty kaalia (varo sormia!), kukkakaalipalasia, omena palasina ja päälle pähkinöitä! Ja sen kanssa luonnonjugurttikastike (jugu maustettu hunajalla, s.sipulilla, suolalla ja pippurilla) nam!ja joka toinen päivä kaalisuikaletta ja porkkanalastuja nopsaan paistettuna pannulla ja sweet chili kastikkeen kanssa!Todellista pikaruokaa, hyvää ja halpaa!

  5. Oi kiitos Heidi ohjeista, mä testaan tota! Kaalia ostinkin tänään heti, kun siitä pääsin sanomaan. 🙂 Oon välillä niin avuttoman mielikuvitukseton kokkailija että kivaa saada ohjeita! 🙂

  6. Hei kiitos ohjeesta! Mä en oo osannut tehdä oikein mitään vihreitä smoothieita, tyydyn aina punaisiin ja keltaisiin hedelmiin ja marjoihin.. Mutta parastahan olisi syödä paljon erivärisiä kasviksia 🙂 Sellerin tosin jätän pois, en voi sietää sitä.

  7. Bubble: Hedelmä-ja marjasmoothietkin on kyllä ihania! Mä koitan tehdä vihreitä siks että saan syötyä kasviksia paremmin. 🙂 Joo, selleri jakaa kyllä mielipiteet, mutta hämmentävää kyllä, inhosin sitä itsekin ennen! Nykyään sen maku ei enää inhota ja itseasiassa noissa juomissa se selleri ei oo mitenkään hallitseva…

Leave a Reply

