Paastoon valmistautuminen




Kiitos teille vielä kommenteistanne ja mielenkiinnostanne paastoon liittyen! Jaan mielelläni tämän minulle uuden kokemuksen kanssanne. Jokatapauksessa kirjoittaisin jonkinlaista päiväkirjaa olostani ja tuntemuksistani, joten kivaa että voin purkautua tänne. Saa siis kommentoida mitä ikinä mieleen tulee, kysymyksiä tai ihmettelyjä. Jos teistä joku on aiemmin paastonnut, niin otan myös ilolla vinkkejä vastaan! Niin ja rakas äitikulta, ( soitti minulle huolestuneena päivällä, että mitä sä nyt taas oot keksinyt? :)) ei mitään hätää, en kuihdu olemattomiin tai pyörtyile, sillä aivan varmasti lupaan kuunnella itseäni ja kehoani. Ei tämä mikään niin vakava juttu ole. 🙂

Miksi haluan paastota?

Ajatus lähti siitä, kun mietin että näyttelyni loppuu pian ja sen jälkeen olen siirtymässä johonkin aivan uuteen aiheeseen töideni kanssa ja kotikin saa vihdoin uuden asun rempalla…paasto tuo viikon rauhoittumistauon tähän väliin ja saan aloittaa niin sanotusti puhtaalta pöydältä, sekä henkisesti että fyysisesti.

Mitä odotan paastolta?

RYTMI: Odotan että se toisi jonkinlaista rytmiä elämään, sillä olen lukenut että aamulla aikaisin herääminen on kuulemma ainakin joillakin ollut helpompaa paaston aikana ja jospa se pysyisi sitten sen jälkeenkin? Rytmin tekisi myös säännöllisiin aikoihin “syöminen” eli mehujen juominen.

RAUHOITTUMINEN:
Olen saanut rauhoittua nyt jo ollessani valvomassa gallerialla, mutta paasto toisi varmasti vielä kokonaisvaltaisemmin tilaa omille ajatuksille “lomaviikon” aikana. Kuulemma paaston aikana aika tuntuu tavallaan myös pidemmältä ja voi keskittyä rauhallisiin asioihin kuten lukemiseen, piirtämiseen, kirjoittamiseen…

ULKOILU JA ENERGIA:
Jossain vaiheessa paaston aikana voi lukemani mukaan olla yllättäviäkin energiapuuskia ja tuntea olonsa hyvin virkeäksi. Koitan ulkoilla paljon, tehdä pitkiä kävelylenkkejä. Tämä on jäänyt viime aikoina ihan liian vähiin. Toivottavasti säät olisi parempia…


PUHDISTAUTUMINEN: Sekä henkisesti että fyysisesti puhdistautuminen. Viime kuukausien aikana on ollut fyysisesti jotenkin raskas olo ( henkisesti kyllä oikein hyvä! ). On ollut myös vaikeuksia välttää kaikenlaisia sokeripommeja. Unet ovat olleet vähän niin ja näin ja ulkoilu on ollut vähissä. Keho kertoo nopeasti että kaipaa jotain otetta! Paasto tuo stopin herkuttelulle ja toivottavasti vie ne halut mennessään ja tuo tilalle virkeämmän olon.

Paastoan Vogelin mehuilla ja siinä paketissa onkin tarkat ohjeet ja kaikki tarvittava mukana ensikertalaiselle. Tässä myös linkki, miten paastoon valmistaudutaan.
Kirjoitan tähän tämän alkuviikkoni ruokapäiväkirjan ja loppuviikosta sitten loput päivät. Ensi viikollahan vasta aloitan paaston, maanantaina tai tiistaina.
Yleensä koitan kyllä syödä monipuolisemmin ja ruokavaliooni kuuluu edelleen myös lämmin ruoka. Kiinnostus on kyllä kasvanut raakaravintoa kohtaan. Maitotuotteista käytän epäsäännöllisesti juustoja ja välillä luonnonjogurttia. Kalaa ja luomumunia syön myös silloin tällöin. Tällä viikolla olen siis ajatellut jo paastoa, joten siksi ruokavalio koittaa pikkuhiljaa mennä sitä kohti. ( Älkää välittäkö fonteista, ne on ihan miten sattuu kun kopioin tekstin wordista, enkä jaksa muuttaa. 🙂

maanantai:

aamupala: vihersmoothie ( selleri, avocado, vehnänoras, pinaatti, inkivääri, appelsiini, oliiviöljy, vesi)
muutaman tunnin päästä: kaksi viipaletta hiivatonta ruisleipää voilla, juustolla, basilikalla ja rucolalla, soijajogurttia puolukoilla, mustaherukoilla ja pähkinöillä
korvapuusti ja vihreää teetä



lounas: salaatti ( kaalia, porkkanaa, vehnänorasta, rucolaa, pinaattia, kidneypapuja, auringonkukansiemeniä, oliivi- ja rypsiöljyä, sitruunaa ja limeä, kurkumaa, mustapippuria ja vuorisuolaa)
välipala: yrttijuomaa ( koivunlehtiä ja siankärsämöä ), kaksi mandariinia
illalla: kolme ruisleipää voilla, puolikas verigreippi, lasillinen appelsiinimehua
vesilasilliseen 1rkl liotettuja pellavansiemeniä (kuukautiskipuihin)

tiistai:

aamupala: soijajogurttia puolukoilla ja mustaherukoilla, manteleita, valkoista vadelmateetä
lounas: eilistä salaattia, kaksi palaa ruisleipää voilla
muutama pala ombarin gojimarja raakasuklaata, pähkinöitä



alkuillasta: vihersmoothie ( puolikas avocado, selleriä, pinaattia, vehnänorasta, basilikaa, kurkumaa, oliiviöljyä, soijamaitoa, vettä, banaani )
illalla: loput eilisen ja päivän salaatista johon lisäsin puolikkaan greipin, lasillinen appelsiinimehua

keskiviikko:

aamupala: vihersmoothie( avocado, selleri, pinaatti, vehnänoras, ½ banaani, oliiviöljyä, kurkumaa, soijamaito, vesi)
lounas: salaatti (punakaali, kaali, porkkana, pinaatti, raastettu inkivääri, kikherne, sitruuna, kurkuma, omenaviinietikka)


välipala: pähkinöitä, inkamarjoja, gojimarja raakasuklaata, rosmariinikräkkeri = raaka”näkkileipä” sis.keltainen pellavansiemen, parapähkinä,idätetty kuorittu tattari, kurpitsansiemen, porkkana, kuivattu rosmariini, valkosipuli, käsittelemätön merisuola)

illalla: kaksi ruisleipää voilla
raaka pähkinäjäätelö ( pakastettua banaania, johon sekoitettu pähkinöitä ja inkamarjoja ) ihana ohje täältä

Tämän lisäksi tietenkin paljon vettä! Aamulla juon huoneenlämpöistä vettä sitruunalla ja päivän mittaan tulee juotua paljon myös yrttiteetä.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s