Luonnon voitehet ja kosmetiikkakilahdus

madara

Siitä on rutkasti yli vuosi, kun viimeksi kirjoittelin lempituotteistani kosmetiikassa. Nyt kun pitkä talvi on takana (onneksi!) ajattelin päivittää lemppareitani ja kalastella teiltä vähän vinkkejä muutamiin pulmiin. Olen niin koukuttunut Jolien tyttöjen blogeihin ja mahtaviin tietopankkeihin rasvoista, emulsioista ja öljyistä sun muista, että tunnen olevani paljon rikkaampi tästä ihonhoidon tietomäärästä! Vielä kun osaisin soveltaa sen käytännössä. Ainakin ymmärrän nyt enemmän temppuilevan ihon metkuista.

Innostukseni syntyi pakon edessä lopputalvesta, kun tuntui siltä, että pää ja jalat tippuvat, ellen keksisi apua ihon karmeaan kuivumiseen ja kutinaan. Sen lisäksi, että tein päätöksen viettää seuraavasta talvesta ainakin ison siivun jossain lämpimämmässä maailmankolkassa, sain hätäapua Dr Hauschkan ruusuvoiteesta ja kasvoöljystä. Mikä huojennus, kun iho alkoi vihdoin voida paremmin! Ja sitten tuli onneksi myös pikkuhiljaa lämpimämmät ilmat, joka auttaa minulla välittömästi.

dr-hauschka

skin-oils-1

Ongelmanani on innostua jokaisesta tuotteesta, jota joku kehuu ja huomaan tuhlaavani roposet liian moneen ihanalta kuulostavaan öljyyn (rakastan ihoöljyjä!) ja sitten en osaa muodostaa mielipidettä mikä niistä on oikeasti hyvä (vai kaikki?) koska käytän niitä sekaisin.  Eikä siinä ole mitään järkeä, koska yksi öljy varmaan riittäisi kasvoille ja toinen vartalolle. Vaikka toisaalta minusta on kivaa vaihdella tuotteita. Tuo Pain ruusunmarjaöljy ja Eliah Sahilin öljy ovat juuri sellaisia hurahdusöljyjä. Pai on niin pahan hajuista, että miehen toiveesta en käytä sitä joka yö.

Dr Hauschkan tuotteet eivät tunnu koskaan pettävän ja ikisuosikkini on kasvovesi ja nuo talven ruhjeilta pelastaneet ruusuvoide ja kasvoöljy. Huulivoiteesta tykkään myös paljon, mutta olen jollekin sen ainesosalle allerginen, koska kurkkua alkaa aina kutittamaan, kun käytän sitä. (Käytän silti.) Onko teillä joku suosikki huulivoiteista?

lily-lolo-make-up

Ongelmat hiustenhoidossa eivät rajoitu pelkästään talveen, vaan hiukset tuntuvat kuivalta hamppukasalta kaikkina vuodenaikoina. Luonnonkosmetiikasta on tuntunut vaikealta löytää hyviä shampoita ja hoitoaineita, joten olen pitäytynyt niissä jokseenkin toimivissa (ei niinkään hoitavissa, ainakaan omalla kohdallani). Vaihtelen yleensä Urtekramin rhassoulin ja merileväshampoon välillä. Haussa on siis edelleen HYVIN KOSTEUTTAVA shampoo. Kokeilin myös Melvitan kuiville hiuksille tarkoitettua shampoota ja se vaikutti ihan hyvältä, mutta ei merkittävän hyvältä.

Ostin hiushädässä vinkkien perusteella Melvitan hiusseerumin, jota käytetään latvoille. Se ainakin vaikuttaa hyvältä. Olen suureksi onnekseni saanut monia kosmetiikan tuotteita testattavaksi, joten sekin aina välillä helpottaa oikean etsimisessä, koska tuntuu turhauttavalta ostaa kallis tuote, joka ei ehkä sitten osoittaudukaan itselle sopivaksi.

eco-cosmetic-hair

melvita-hair

Madaran kosteusvoiteet ovat suuria suosikkejani, mutta hiustuotteet eivät ole tuntuneet tarpeeksi hoitavilta. Sain kokeiltavaksi kuvassa olevat purtelot, joten haluan antaa niille vielä toisen mahdollisuuden. Katsotaan siis myöhemmin, miten käy.

madara-hair-care

herbal-deo

Ystäväni suositteli minulle innoissaan Madaran deodoranttia harmiteltuani, että en ole edelleenkään löytänyt deodoranttia, joka pitäisi koko päivän. No, täytyy sanoa, että tämä on paras luonnonkosmetiikan deodorantti, jonka tiedän! Piti sekä työpäivät, että urheilut ja kuumat kesäpäivät. Mutta….voi pahus! Olen allerginen tuollekin! Kainalot olivat muutamien päivien käytön jälkeen ihan tulessa ja kutisivat niin, että piti viettää muutamia päiviä ilman deodoranttia ja odotella rauhoittumista. Höh!

Sen jälkeen en olekaan sitten käyttänyt mitään. Harmikseni en kuulu sellaisiin ihmisiin, kuin eräs ystäväni, joka ei ole koskaan käyttänyt deodoranttia, eikä haissut hieltä. Koitan silti väsytystaktiikkaa kainaloilleni. Ehkä ne jossain vaiheessa unohtaa, etten käytä deodoranttia. 😉 Paitsi jos joku vinkkaisi minulle jostain toisesta hyvästä? Olen kokeillut Santet ja kristallidödöt ja monet muut. Ystäväni suositteli Acorellea, mutta en vielä raaskinut maksaa viittätoista euroa, kun juuri jäi tuo Madarakin käyttämättä. Onko teillä kokemusta?

burtsbees

Suihkusaippuoista osaan muodostaa mielipiteen vain tuoksun perusteella. Ne ovat mielestäni aina tasalaatuisisia ja hyviä, merkistä riippumatta. Vaihtelen siis fiiliksen mukaan. Nyt on käytössä Santen ananas-kookos ja sen loputtua kokeilen saamaani Burt’s beesin sitruuna-inkivääriä. Miksei kaikki kosmetiikka voi olla yhtä lempeää kuin suihkusaippuat, toimii aina ja tuoksuu ihanalle?

Vartalon kosteusvoiteissa olen laiska, mutta päätin parantaa nyt tapani, koska tämä postaus inspiroi minua. Sama on jalkojenhoidon kanssa. Olen siitä poikkeuksellinen (?) nainen, että en ole koskaan ollut kovinkaan kiinnostunut meikeistä ja purteloista, vaan ne ovat tuntuneet lähinnä pakolliselta asialta. Siksi “tarvitsenkin” tarpeeksi inspiroivia ja kehuvia ylistyksiä ihanista tuotteista, kauniita pakkauksia, hyviä tuoksuja ja aitoja lupauksia tuotteiden tarpeellisuudesta innostuakseni. No, täytyy sanoa, että viime aikoina kiinnostus on herännyt ihan itsekseenkin. Liekö syynä silmäkulmiin ilmestyneet rypyt vai mikä, mutta nykyisin kosmetiikka tuntuu kiinnostavan enemmän. On ollut nekin ajat, jolloin keittiön kaapeista löytyi kaikki tarvittava ihon hoitoon. Vieläkin kyllä uskon, että ihan ruokakaupan hyllyltä löytyvät avokadoöljyt, kahvinpurut, merisuolat ja muut toimivat ihonhoidossa siinä missä nämäkin tuotteet. Kunhan löytää ne itselle sopivimmat tuotteet.

kuivaharja

Hei, minulla on teille mainio hiustenhoitovinkki! Äitini keksi käyttää Argiltubon vihreää savea päänahkaan ja oi vitsit se tekee hiuksista sileät, helposti kammattavat ja pehmeät! En olisi uskonut, ellen olisi kokeillut. Tuo on ihan sitä valmista kasvonaamiokamaa ja tänään ajattelin taas saunassa hieroa tuota päänahkaan (ei muuten ole ihan helppoa koittaa saada tönkköä savinaamiota hiuksiin, mutta on sen arvoista). Suosittelen kokeilemaan! Annetaan vaikuttaa 15 minuuttia tai niin kauan, kuin jaksaa odottaa ja pestään pois.

Rakastan muuten kuivaharjausta, se lukeutuu kivoimpiin itsehoitoihin, joita tiedän! Rakastan myös hyvältä tuoksuvia voiteita, saunomista, kasvoveden suihkimista, voiteita raikkaalla iholla, kasvonaamioita ja pehmeitä, valkoisia pyyhkeitä ja siitä tulikin mieleeni, että nyt sinne saunomaan! Siispä tämä rönsyilevä postaus oli tässä ja jatkan myöhemmin, jos muistan unohtaneeni jotain.

Ja kertokaa jos teillä on suositeltavana hyvä deodorantti, kasvojen-ja meikinpuhdistusaine ja kosteuttava shampoo?

Kivaa lauantai-illan jatkoa!

Madaran matkakokokoiset voiteet saatu Sugarilta ja Burt’s beesit sekä Madaran hiustuotteet blogin kautta yhteistyönä.

29 thoughts on “Luonnon voitehet ja kosmetiikkakilahdus

  1. Itse olen löytänyt tukkapelastuksen italialaisesta Davines-sarjasta. http://www.davines.com/ Tehoaineet tulevat eri kasviksista (mm. kastanja, ohra, pinaatti, tomaatti, manteli..) ja joissakin tuotteissa sen tehoaineen myös haistaa! Käytän useampaa sarjaa aina tukan värjäystilanteen ja kunnon mukaan, joten suosittelen selaamaan mitä kaikkea firma tarjoaa ja kokeilemaan mikä itselle sopii parhaiten! Tuotesarjaa myy muutama kampaamo eri puolilla maata (valitettavasti en osaa vinkata kuin Kauniit & Ruskeat Turussa), mutta itse olen tilannut tuotteita hiukan halvemmalla nettikaupasta: http://premium.dailygrooming.co.uk/categories/Davines-Hair-Products/ Jos kohdalle osuu sarjaa myyvä kampaamo, niin kannattaa pyytää näytteitä!

    • Kiitos Pippa vinkistä! Nuo tehoaineet kuulostaa ihanilta. Täytyy tutustua sarjaan! Olen ihmetellyt hiusten kuivuutta, mutta silti nopeaa rasvoittumista ja päätellyt että tarvitsisin jotain hyvin kosteuttavaa shampoota ja latvoille tehohoitoa. Hiusten värjäämisen olen lopettanut kun allergisoiduin pahasti kaupan väreihin. Haaveilen silti kevyestä raidoituksesta syksyksi, mutta toisaalta aurinko on hoitanut sen toiveen nyt kesän aikana. 🙂

  2. Siis viime talvi oli ihan hirveä! Minulla ei ole ikinä kuivunut silmäluomet, mutta nyt meni ne, otsa, posket, kaikki :/ Ja oikeastaan vain sää sitten auttoi..

    Kiitos näistä vinkeistä, laitetaan korvan taakse ja kirjanmerkkeihin 🙂

    • LPP, niin oli! Toivottavasti et joudu kärsimään ensi talvesta samaa! Minusta talvi ja lumi on ihanaa muutaman viikon, mutta ihon kannalta niin rasittavaa, ettei sitä kauempaa jaksaisi. Nyt onneksi tiedän kaivaa heti nuo Hauschkat ja öljyt esille, kun tulee viileämmät ilmat…

  3. Mä rakastan kans ihoöljyjä! Oon kyllä vaan liian arka kokeilemaan mitään uutta siinä pelossa ettei se sovikaan. Siks koko luomukosmetiikkaan tutustuminen on mulla vähän heikossa :/ Vaikkakin blogissa olenkin luvannut siinä terästäytyä 🙂

    • LittleB, ihoöljyt on kyllä ihania! Varsinkin ruusuöljy on mun suosikki. Mulla on kanssa mennyt pitkä tovi ennen kuin olen löytänyt ne sopivimmat tuotteet ja vieläkin joiltain osin tutkimusmatkalla. Tokihan vähän korkeampi hintakin vaikuttaa siihen, ettei niin helposti raaski vain testailla, toisin kuin edullisemman markettikaman kanssa oli. Mutta täytyy sanoa, että nyt kun olen noin neljä vuotta käyttänyt luonnonkosmetiikkaa, niin on niitä vain niin ihana levittää kasvoille ja vartalolle kun jo tuoksusta huomaa, että tuotteessa ei ole kemikaaleja. Toivottavasti löydät omat suosikkisi!

  4. Deodorantin alkoholi aiheuttaa mulla saman reaktion. Onneksi alkoholittomia löytyy ihan marketista. Mulla on käytössä Herbinan Fresh.

    • Ulla, alkoholi helposti kuivattaa ihoa niin, että ei ihme että aiheuttaa kirvelyä. Tuossa Madarassa ei mielestäni oo alkoholia, mutta ehkä joku yrtti tai muu voimakas joka ei sovi. Hyvä jos olet löytänyt sopivan! Mä koitan vielä metsästää alumiinitonta ja alkoholinta yksilöä. 🙂

  5. Minulla on vähän tuo ongelma kans että en uskalla ostaa mtn uusia kauneustuotteita jos en tykkääkkään niistä tai eivät sovi minulle…mulla on vähän oikkuileva iho ja tosiaan saattaa niitä allergiaoireita sit nasahtaa yllättäen. Pitäsi käydä sun luona testipurnukat matkassa ja kokeilla kaikkia, sinulla kun tuota valikoimaa vaikuttaa olevan ;D Mä nyt yllätin itseni hoksaamalla että hei mullahan on manteliöljyä jääkaapissa, käytin sitä poikani iholle silloin kun oli oikein pahana ihottuma ja homeopaattinen lääkekuuri päällä. Silloin ei mikään apteekin rasva ollut tarpeeksi kosteuttava ja ne myös kirvelsivät. Ostin sit manteliöljyä ja kas kun helpotti. Vaan olihan se hankala hommeli aina muistaa se purkki viedä jääkaappiin =D Onneksi poitsu tykkäsi kun ihoa hierottiin, oli silloin puolitoistavuotias. Niin, muistin siis sen manteliöljyn ja kuivat hiuslatvani… mut aattelin eka kokeilla kasvoille ja ai että mun otsakin on silennyt!! Mut vielä on ne hiuslatvat testimättä =D

    • Piitzi, hei mahtava juttu tuo manteliöljy! Hyvä että löytyi apu ja vielä ihan omasta jääkaapista! Mä oon kanssa ostanut ihan kaupan öljyjä välillä ja joskus puhdistin kasvotkin pelkästään rypsiöljyllä. 🙂 No nyt sitten purnukat ojossa soittamaan ovikelloa vaan, kyllä multa liikenee! 😉
      Kandee kysyä näytteitä kosmetiikasta ja lueskella suosituksia. Vaikeaa se tietty on kun kaikilla on niin erilainen ihotyyppi ja eri jutut sopii kullekin, mutta onneksi löytyy asiantuntevaa apua monesta puodista. Tietty pitäis itsekin aina malttaa kokeilla vähän pidempään eikä heti vaihtaa jos iho reagoi, sillä meneehän siinä aina hetki tottua…

  6. Moikka, samasta dödö-ongelmasta kärsin, olen kokeillut melkein kaikkia, myös tuota acorellea, en suosittele. TÄllä hetkellä paras on Dermosilin luomu stick, sitä voisin suositella kokeilemaan. Vaikka täydellinen ei ole sekään…

    • Pauliina, harmillista, että sullakin sama ongelma! Mä oon ollut jo viikon ilman deodoranttia ja tää on oikeestaan aika sama, kuin jos ois huonon dödön kanssa. 😀 Mutta täytyy kyllä löytää joku sellaisia tilanteita varten, jolloin ois kiva käyttää deodoranttia. 🙂 Voisin testata tuota Dermosiliakin siis!

  7. Mä olen myös etsinyt hyvää dödöä (eläinkokeetonta & ekologista). Dermosilejä olen kokeillut useita ja ovat enemmän tai vähemmän olleet sieltä parhaasta päästä. Luonnonkosmetiikan dödöjä olen kokeillut monia ja esim. tuo Madara ei mulla toiminut… kyllä se vaan petti. Ehkä paras kokeilemistani on tällä hetkellä käytössä oleva Born to Bion Zen Sensation. Tuoksu on ihanan raikas ja itsellä se on pettänyt vasta kovan urheilusuorituksen jälkeen. Sitä joku suositteli jossain blogissa, jossa totesi myös sen olevan ainut itsellään toimiva ekodeo. 🙂

    • Riina, hei kiitos! En ole kuullutkaan tuosta merkistä. Etsinpä käsiini! Ja kiva jos Dermosilistakin tuli toinen Ok-vaihtoehto. 🙂

  8. Kannattaa googlata Rosacea Care. Aiemmin tuotteita sai tilattua vain Ameriikoista, mutta en tiedä olisko tilanne muuttunut. En ole raaskinut hetkeen tilata noita, mutta sillon kun käytin tykkäsin ja sopivat omalle iholleni. Itsellänikin maailman herkin iho, joka reagoi kaikkeen. Kesä onneksi parantaa hetkeksi. Harmi vain, että Suomen talvi on liian pitkä, ainakin ihon mielestä.

    • Tanja, kiitos vinkistä! Merkki on minulle tuntematon, joten googlataan! Kesä todellakin on liian lyhyt. Heti kun iho on ehtinyt tottua tyytyväisempään eloon, alkaa taas kylmät ilmat. Mulla on vakaa päätös lähteä tammi-maaliskuussa jonnekin, jossa olisi normaali ilmasto, eikä kuiva ja kylmä. Ajattelin, että sen on pakko toteutua, kun olen sanonut sen ääneen ja päättänyt. 🙂

  9. Oletko kokeillut K karite pour shampoota ja hoitoainetta? Ovat Melvitaa hoitavampia ja aivan loistavia pörröiselle tukalle. Minä pidän Melvitan kuivan tukan hoitoaineesta paljon, shampoota en ole kokeillut. Santen Jojoba shampoo on tuon Brilliant care hoitoaineen kanssa hyvä ja tytön kiharaan tukkaan flow kosmetiikan untuvikon lisäksi ajoittain käytössä. Weledalta on tulossa uusi shampoo ja hoitoainesarja, joita olen ajatellut kokeilla. I+M:llä on tuoksuttomat hyvät tuotteet ja tuoksullisissakaan ei ollut mitään vikaa.

    Dermosilin organic dödöä minäkin suosittelen, halpa ja mietotuoksuinen deostick. Jos alum suolat eivät ole se sinua ärsyttävä tekijä, on kristallidödö toimiva tuote. Kivi kastetaan veteen ja painetaan kainalolle. Aivan loistava reissussa, kun ei tarvitse pakata litran pussiin. Madara toimii minulla hyvin eli sitäkin käytän.

    Minäkin rakastan ihoöljyjä ja niitä lotraan reilusti. Yritän käyttää yhden pois ennen uuden ostamista ja avaamista. Jojobaöljyllä voi poistaa meikit kasvoilta, manteliöljykin on monipuolinen.

    Weledan huulirasvasta pidän ehkä eniten.

    • Heidi, en ole koskaan kokeillut K Karitea, mutta merkki kyllä kuulostaa tutulta. Minulla on piikkisuorat, liukkaat ja ohuet mutta helposti takkuuntuvat hiukset. Oikeat unelmahiukset siis, huh. 😉 Santen jojoba-hoitoaine on ihan mun lemppari!
      Taidan kokeilla tuota Dermosilia, kun olet jo kolmas joka siitä mainitsee.
      Kristallikiveä olen testannut vuosia sitten, en enää muista miltä se vaikutti, joten sitäkin voidin kokeilla. Ai niin, tiputin sen lattialle ja hajosi tuhansiksi palasiksi. 🙂

      Kiitos myös huulirasvavinkistä!

  10. Kasvojen pesuun suosittelen kokeilemaan lasten pesuaineita. Meikittömille kasvoille niitä ihan pienille tarkoitettuja, meikin puhdistukseen leikki-ikäisten pesuaineita. Itse olen käyttänyt moniakin ja todennut hyväksi. Ihan saippuana myytävät tosin saattavat kuivattaa, mutta tutkailemalla ihan perusmarketeistakin voi tehdä yllättäviä löytöjä. Ja niin tulee poskista kuin vauvan peppu 😉

    • Anni, mainio vinkki, sillä uskon että ovat hyviä! Lapsille tehdään paljon hellävaraisempia, hajuttomia tuotteita. Mulla on parhaillaankin vartalon kosteusvoiteena joku Urtekramin vauvojen voide ja on ollut oikeun hyvä! 🙂 En olekaan ajatellut, että kasvoillekin voisi toimia, mutta miksikäs ei!

  11. Itse etsin myös kestävää ja hyvän tuoksuista dödöä pitkään. Olen kokeillut myös Madaraa, mutta sen teho ei meikäläisen omiin tuoksuihin kyllä tehonnut ihan koko päivää. Mutta sitten löysin Lushin deodoranttipalat, joista Aromaco on ehdoton lemppari! Täysin luonnonkosmetiikkaahan Lushin tuotteet eivät ole, mutta käsin tehtyjä, luonnollisista raaka-aineista ja eettiset periaatteet tuntuvat olevan kunnossa. Tämä dödö ei ole pettänyt ikinä ja kaiken lisäksi palaa ostaessa ei tarvitse ostaa “tyhjää vettä” olleskaan. 🙂 Myös T’eoa olen kokeillut, toimii sekin. Suosittelen siis lämpimästi.

    • Starenly, kiitos! Nyt mulla onkin monta merkkiä, joita voi kokeilla seuraavaksi! Mä oon tykännyt Lushin tuotteista, varsinkin niistä ihanista kasvonaamioista. En kyllä ole varmaan muutamaan vuoteen käynytkään siellä. Ainakin tuoksusta löytää perille. 😀
      T’eosta en ole kuullutkaan, täytyy googlata!

  12. Mun kainalot kestää paremmin mitä vaan dödöjä, jos käytän välillä kookosöljyä dödön sijaan. Paras ois varmaan öljyä yöksi ja dödöä päiväksi. Se ärsytyshän johtuu usein myös kuivuudesta, joten tuo ratkaisee sitäkin. Kannattaa kokeilla, etenkin sheivauksen tai epiloinnin jälkeen!

    Sama homma hiuslatvoille, siis öljyä. Shampoo pitäisi kai valita päänahan mukaan ja hoitoaine tai öljy latvojen mukaan. Mulla on paksu ja karhea luonnonkihara tukka ja latvoille varsinkin nyt kasvatuvaiheessa on tehnyt hyvää Bonacuren Miracle Oil, siitä on kai hennommille hiuksille oma versionsa. 100 % arganöljy (esim. Ruohonjuuresta) on myös mukavan kevyttä, ihan sellaisenaan tai esim. hyvän sarjan Morocconoil (kampaamoista) tuotteissa. Mulla se toimii kuitenkin parhaiten naamalle.

    Viimeisin shampoolöytö on kuivien hiusten Erittäin Hieno Suomalainen Mustikkashampoo. Ei mitään luomua tms. mutta tehdään mökkikunnassani Heinävedellä, on kotimaista, edullista ja tuoksuu hyvälle 🙂

    Toivottavasti näistä oli jeesiä sulle tai jollekin sun lukijoista 🙂

    • …. noihin edellisiin höpinöihini vielä sellainen lisäys, että sitä öljyä tukkaan sitten tosi nuukaillen! Itse hieron tipan, pari lämpimäksi käsissä ja levittelen suht huolella latvoihin. Ihan lopuksi lisään joskus hivenen lisää kurittomia kiehkuroita loiventamaan….

  13. Kiitos Tiina vinkeistä! Tuo kuulostaa ihan järkevältä, että välillä kookosöljyä kainaloon. Muistinkin, että joskus käytin sitä dödön sijaan, pelkkää öljyä. Ei ihan pitänyt kyllä, mutta iholle varmasti hyvää vaihtelua. Kokeilenpa heti!
    Oon ollut oikein tyytyväinen, kun tajusin ostaa tuota Melvitan hiusöljyä latvoille. Ja varmasti mikä vain muukin öljy tosiaan toimii, kunhan ei läträä liikaa, eli ihan hyvä lisäys. 🙂 Oon joskus myös yöksi hieronut täsmähoitona jotain öljyä päänahkaan ja pessyt aamulla hiukset. Ja tuo vihreä savikin tekee tosi hyvää!

  14. Olen suhtautunut Yves Rocherin tuotteisiin hieman ennakkoluuloisesti, mutta sieltä löytyy mielestäni hyvin toimiva deodorantti; ecocert-sertifikaatin omaava aloe vera-deodorantti.

Leave a Reply

